Här kan du läsa om aktuell forskning som berör de behandlingsformer och områden som jag arbetar med.

                                                                                                                      

 

 

Förväntningar påverkar smärtlindring

En studie genomförd vid Oxforduniversitetet visar att negativa förväntningar helt upphäver effekten av smärtlindrande medicinering. Positiva förväntningar fördubblar däremot medicinens effekt. Subjektivt upplevd smärtnivå rapporterades av försökspersonerna, samtidigt som deras hjärnfunktioner övervakades med magnetkamera (MRI). På grundval av resultaten hävdar forskarna att hjärnans smärtreglerande mekanismer styrs av individens egna förväntningar.

 

 

Massage lindrar muskelinflammation

Massage må vara avslappnande, men än så länge finns det lite vetenskapligt stöd för att massage har några positiva effekter. Men nu publiceras en av de första studierna som visar att muskelmassage har effekt på generna i muskelceller. Bland annat minskade aktiviteten hos gener som är inblandade i inflammationsprocesser.

Inslag på vetenskapsradion (Sveriges Radio).

 

Evidensbaserad styrketräning

En grupp brittiska forskare presenterar aktuella rekommendationer (2011) för styrketräning, diskuterar tidigare riktlinjer och föreslår lämpliga frågor att utreda genom vidare forskning.

.

Nedan är en video med exempel på vad ACSM rekommenderar.

Läs ACSMs rekommendationer 2009.

 

Granskning av Pilates-metoden

En rapport som sammanfattar och granskar forskningen om Pilates-träning publicerades i mitten av 2011. Författaren skriver att människor i olika åldrar och med olika träningsbakgrund kan ha nytta av Pilates-metoden, men att forskning som stöder dess användning vid rehabilitering är mycket begränsad.

Läs hennes rapport här.

Förutom redskapsträning så inkluderar Pilates-metoden också övningar på matta (se nedan).

Läs även hur branschen själv beskriver sin metod.

 

Stretching före eller medan du styrketränar

En intressant artikel om statisk stretch och om dess effekter om du utför dem direkt före eller under ett styrketräningspass. Observera att statisk stretch efter ett träningspass har goda resultat på avslappning och genomblödning/cirkulation i muskeln.